mandag den 4. oktober 2010

Vovser til TripTrap-bakken

Da vi var på træf i Skærbæk kunne jeg ikke gå fra Quilt My Design's stand uden at få et sykit med pink og lilla vovser med hjem. Nu har jeg syet det - dog ikke med needleturn, men med rå kanter og knaphulssting:


Jeg havde bestilt noget Seam a Steam fra Helene Juul, da jeg havde hørt, at det ikke skulle stive så meget som vliesofix. Jeg har brugt Seam a Steam til at stryge alle applikationsdelene på, og jeg mener altså at det stiver lige præcis så meget som vliesofix! Så øv, det duer i hvert fald ikke til tæpper, til sådan en bakkeserviet gør det ikke noget...

Jeg havde heldigvis købt ekstra af det sorte hør/bomuld, da det medfølgende stykke ikke var stort nok til min triptrap-bakke. Bagsidestoffet (som er lilla) passede lige akkurat i størrelsen.

Jeg har også en lille TripTrap-bakke, den skal også have en tilsvarende, bare med 2-3 hunde på!

5 kommentarer:

  1. De var ikke til at stå for, jeg modstod for engangs skyld, men søde er de.

    SvarSlet
  2. Det er da nogle pragtfulde hunde du har på den bakkeserviet

    SvarSlet
  3. hej Marie

    de er bare super søde de hunde - :) - øv øv med steam a seam :(
    det er også rigtig flot med soet baggrund :)
    kh

    SvarSlet
  4. Det ser skønt ud!Og ja, det er altså noget stift noget det limhalløj. Jeg tror, det er lige meget hvilken art man vælger, så stiver det så rigeligt.

    SvarSlet
  5. Hej Marie
    Hvis du vil bruge vlisofix, steam-a-seam eller andre former for "lim-papir" til dine applikationer, er der her en god metode, som kaldes "Doughnut-metoden". På denne måde får du limens gode egenskaber uden for meget "stivhed".

    ”Doghnut metoden”:
    1. Læg vliesofix/steam-a-seam hen over tegningen og tegn de enkelte dele hver for sig. Ved ”doughnut metoden” skal man tegne alle steger dobbelt, med ca. ½ cms mellemrum. Fordelen ved denne metode er, at man kun får vlisofix – og dermed klister – ude langs med kanterne, hvor der brug for det … og stadig bevarer det bløde udtryk i stoffet.

    2. Delene skal tegnes med mellemrum imellem sig, så du kan komme til at klippe dem ud hver for sig. Man tegner på den glatte papirside af vliesofixen.

    3. Klip dernæst de forskellige elementer ud i vlisofix med lidt ”sømrum”. Du skal ikke klippe i stregen endnu.

    4. Når alle stykkerne er klippet ud, skal du stryge dem på de forskellige stoffer. Vær opmærksom på, at delene skal stryges på bagsiden af stoffet. Brug ikke et dampstrygejern og ikke for høje varmegrader, da du ellers kan brænde papiret.

    5. Når alle applikationens dele er strøget på de rigtige stykker stof, skal de nu klippes ud … og nu skal du klippe i den påtegnede streg.

    6. Du kan så ”klistrer” de forskellige dele fast ved at pille papirdelen af vliesofixen af applikationen og stryge den fast med strygejernet på den korrekte plads. Tag en del af gangen så du ikke risikerer at applikationen skrider for dig.

    7. Den rigtige placering af elementerne kan du se fra tegningen. Vær opmærksom på, hvis din applikationstegning består af flere dele, at du får dem ”klistret på” i den rigtige rækkefølge … f.eks. skal en stilk på en blomst ligge nedenunder selve kronen på blomsten.

    8. Når du har ”klistret” dine dele på, så er det tid til at sy dem fast. Det gøres f.eks. med tungesting/knaphulssting i hånden eller på maskine.

    Hilsen Helene

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie